• 30 Dagars öppet köp30 Dagars öppet köp
  • leveransFri frakt över 890 sek
  • kundserviceTelefonnummer: +46 (0) 31-788 10 33

Allmänna Villkor

Passa Sports AB

Allmänna Villkor Tillämpning och Konsumentskydd

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Passa Sports AB, organisationsnummer 556858-2133, nedan kallat ” Passa Sports”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.handbollshop.se, www.runningdirect.se , www.sportshop.com www.tennisdirect.com/se, www.padeldirect.com/se, www.footballdirect.com/se

Priser och Avgifter

De priser som anges på våra hemsidor anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar fri frakt inom Sverige vid köp över 890 SEK på ovan nämnda webbshoppar. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg och för outlösta paket.

Upprättande av avtal om köp

Passa Sports varor beställs via våra hemsidor eller via vår kundservice. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Passa Sports via e-mail till den e-mailadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Passa Sports ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

Reservation

Passa Sports förbehåller sig rätten att utan vidare motivering häva en beställning. Passa Sports reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel på sidan, såsom fel i beskrivning, produktspecifikation, priser samt prisjusteringar. Vid fall av felaktigt pris på en vara Ni beställt strävar vi efter att meddela Er detta och invänta Ert godkännande av korrigerat pris innan vi fortsätter med beställningen. Passa Sports förbehåller sig rätten att av kund kräva pengar vid ett visande av för lågt felaktigt pris.

Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Passa Sports att korrigera detta i efterhand. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig, är Passa Sports inte skyldiga att tillhandahålla exakt samma vara, men kan föreslå en alternativ vara.

Leverans

Passa Sports använder följande fraktalternativ:

  • Varubrev, för mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda
  • Paket, varorna skickas med DHL från vårt centrallager i Nederländerna. Så snart DHL har mottagit din order får du ett e-mail med en spårningslänk, så att du kan hålla dig uppdaterad och följa din leverans. Du kan även ändra språk från tyska till engelska via länken vid sökningstillfället. När paketet ankommit till Sverige är det Postnord som tar över för vidare leverans och information. 
  • Vår leveranstid är 3 – 14 arbetsdagar från det att Passa Sports har bekräftat din beställning via e-post.

Om produkten ingår i beställningsortimentet är leveranstiden maximalt 14 dagar. Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du kontaktas av kundservice. Givetvis har du då också alltid rätt att häva köpet.

Passa Sports AB
Backa Bergögata 10B
422 46 Hisings-Backa
Sweden
Orginationsnummer: 556858-2133
E-mail: kundservice@passasports.com
Telefon: +46 (0) 31-7881033


Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Passa Sports. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 SEK för kostnader hänförliga till Passa Sports administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt

Du som konsument har alltid trettio (30) dagars ångerrätt vid köp från Passa Sports. Lagstadgat är (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för återköp ska du kontakta Passa Sports på e-mail: kundservice@passasports.com, vi återkopplar så snart som möjligt. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick och att förpackningen är i oförändrat skick samt att alla etiketter/märkestags är intakta. Detta gäller inga personliga produkter som blivit försedda med tryck eller broderi. Vid retur av produkter till Passa Sport AB drar vi av en returavgift på 49 kr.

Reklamation

Om en vara avviker från vad som framgår av avtalet mellan dig och Passa Sports eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Passa Sports har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar om varan är skadad vid leverans. Vi står självklart för frakten vid felleveranser samt reklamationer. Som konsument har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Vid en godkänd reklamtion erbjuder vi dig samma produkt, en liknande produkt eller byte till varfri produkt(er) . Vid ytterligare frågor vänligen kontakta vår kundservice via e-mail kundservice@passasports.com.

Reklamationer skickas till:
Passa Sports AB
Backa Bergögata 10B
422 46 Hisings-Backa
Sweden

Retur

Vid retur står du för risken av varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter/märkestags ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Om vi har mottagit en retur från kund som kommit till skada under transporten till oss är det din uppgift som kund att kontakta ansvariga för transporten. Kunden har 14 dagar på sig att lösa situationen med ansvariga för transporten och meddela Passa Sports. Om inte Passa Sports blir kontaktad av kunden eller ansvariga av transporten hålls du som kund ansvarig för skadorna.

Vid köp av hygienartiklar, underkläder och badkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis tröjor med tryck eller broderi m.m. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom trettio (30) dagar från det att Passa Sports tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant.

För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Passa Sports rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Vid retur av produkter till Passa Sport AB drar vi av en returavgift på 49 kr. För reklamationer eller där vi skickat fel vara står Passa Sport AB självklart för returkostnaden.

Returer skickas till:
Passa Sports AB
Backa Bergögata 10B
422 46 Hisings-Backa
Sweden

Obs! Du som kund måste alltid spara inlämningskvittot fram tills dess att vi bekräftat mottagandet av din retur. 

Transportskador

Passa Sports ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid, dock senast inom två veckor. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Passa Sports rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Passa Sports kundservice.

Betalning

Passa Sports erbjuder kortbetalning som betalningsalternativ. Betalningar sker krypterat via Passa Sports PCI-certifierade samarbetspartners - PayEx och Walley. PayEx är certifierade enligt det nya skärpta säkerhetskravet är PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

Kortbetalning

Kortbetalning kan ske med Visa, MasterCard eller annat betalningskort som anges som alternativ vid betalningstillfället. Kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod ska anges. I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att betala med kort utställda av utländsk bank. Vid kortbetalning använder Passa Sports kryptering för att säkerställa tryggheten i samband med kortköp.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Passa Sports skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Passa Sports förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Passa Sports rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter

Passa Sports ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med Passa Sports samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Passa Sports, eller Passa Sports samarbetspartners, genom sms, e-mail eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationnämndens rekomendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.

För frågor kring innebörden av dessa villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Passa Sports kundservice. Kontaktuppgifter till kundservice finner du på kundservicesidan i våra webbshopar

Om konsumentköplagen

I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär av en näringsidkare. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren. (SFS 1990:932)

Konsumentköplagen gäller:

  • köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,
  • byte av lösa saker,
  • beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.


Näringsidkare och konsument

Begreppen näringsidkare och konsument förekommer inom konsumenträtten. Näringsidkaren "handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten" och kan exempelvis vara en säljare. Du är konsument när du handlar för privat bruk.

Om jag har beställt en vara och den kommer för sent - vad ska jag göra?

Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du:

  • hålla inne betalning,
  • kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan,
  • häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig,
  • få skadestånd.

Avbeställning

Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd

Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om:

  • den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
  • bruksanvisning saknas.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

  • den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
  • den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
  • den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.

Varan är dessutom felaktig om:

  • säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
  • den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
  • säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
  • den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Rättsligt fel

Varan har ett rättsligt fel om någon annan än säljaren äger varan eller har panträtt i den och du som köpare inte har fått reda på detta.

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

Om distans- och hemförsäljningslagenInternethandel, postorder- och telefonförsäljning regleras i distans- och hemförsäljningslagen. Lagen gäller även när du köper något av en försäljare som kommer till din dörr. (SFS 2005:59)

När gäller lagen?

Distansavtal Vanliga distansavtal är när du handlar på postorder, från TV-shop, via Internet eller av en telefonförsäljare. För sådana avtal gäller distans- och hemförsäljningslagen.

Hemförsäljning

Om det ringer på dörren hemma och du köper något av en försäljaren på stående fot, gäller samma lag.

Finansiella tjänster

Lagen gäller även finansiella tjänster, till exempel om du tecknar en hemförsäkring via Internet. Om du tecknar distansavtal om en livförsäkring eller privat individuellt pensionssparande har du 30 dagars ångerrätt.

Fler användningsområden Distans- och hemförsäljningslagen gäller också när du köper något av en försäljare som är utanför sitt fasta försäljningsställe, till exempel på så kallade Home Parties eller på din arbetsplats, på ett tåg, på sjukhus eller någon annanstans där du kan ha svårt att komma undan försäljaren.

Däremot gäller inte lagen vid så kallad canvasförsäljning. Det kan till exempel handla om gatuförsäljning eller försäljning i anslutning till ett köpcentrum.

De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument är ångerrätten och den information du har rätt att få.

Ångerrätten

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Informationen

Vid hemförsäljning ska du även få dels en blankett som du kan använda om du vill ångra köpet, dels få en informationshandling. Den ska bland annat innehålla information om ångerrätten och adress och telefonnummer till den du ska vända dig till om du ångrar dig.

Policy om personuppgifter och cookiesPersonuppgiftslagen (PuL)

I personuppgiftslagen (1998:204), PuL, finns bestämmelser om hur man får behandla personuppgifter och vilken information som ska ges till dem som registreras i olika datasystem.

Med behandling av personuppgifter menas varje åtgärd eller serie av åtgärder som vidtas i fråga om uppgifter som, direkt eller indirekt, kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Det kan handla om insamling, registrering, lagring, bearbetning, översändande, utlämnande samt sammanställning eller samkörning av personuppgifter.

Exempel på personuppgifter är namn, adress, telefonnummer, e-postadress, personnummer och foton.

Personuppgiftsansvarig

Passa Sports är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på följande webbplatser:
www.runningdirect.se 
www.handbollshop.se 
www.sportshop.com 
www.tennisdirect.com
www.padeldirect.com
www.footballdirect.com 

Ändamål med behandlingen
Passa Sports behandlar dina personuppgifter bland annat när du:

  • beställer varor
  • anmäler dig till vår prenumerationstjänst för postlistor, pressmeddelanden samt lediga tjänster
  • skriver till oss eller skickar in en anmälan om marknadsföring, avtalsvillkor, prisinformation eller farlig produkt
  • söker en ledig tjänst via E-rekrytering

Rätt att begära information

Enligt PuL har du rätt att en gång per kalenderår begära information om de personuppgifter som behandlas om dig hos Passa Sports. Om du önskar sådan information, ska du skicka in en skriftlig, undertecknad begäran till oss. Observera att en begäran via e-mail eller fax kan inte godtas.

Cookies

På Passa Sports används cookies. Det är små textfiler som lagras på besökarens dator och som bland annat sparar personliga inställningar och gör det möjligt att följa vad besökarna gör på webbplatsen.

Det finns två olika sorters cookies på Passa Sport:

  • en sessionscookie, som tillfälligt lagras i datorns minne under tiden en besökare är inne på webbsidan. Sessionscookien försvinner när du stänger webbläsaren.
  • en varaktig cookie, som finns kvar på din dator tills den tas bort.

Nästa gång du besöker vår webbplats vet servern att du varit där tidigare och kan göra anpassningar till detta. Observera att en cookie bara skickas till den server som skapat den.

Post- och telestyrelsen, som är tillsynsmyndighet på området, kan ge dig mer information om cookies.

IP-nummer och domänadress

Passa Sports gör besöksstatistik över bland annat:

  • antal besök
  • antal gånger enskilda sidor läses
  • vilka webbadresser besökarna kommer från och vilka sökmotorer och sökord som använts för att komma till oss.

Detta ger oss en bild av vad som kan förbättras, förändras eller tas bort. Vi kan även se namnet på din domän och värddator, till exempel universitetet.edu eller telia.com. Vi sparar IP-numret från den dator (server) du använder, vilken browser du använder och vilket operativsystem.

Dessutom sparar vi uppgifter om datum och tid då du kom in på vår webbplats och varifrån du länkade dig. Denna information lämnas inte ut, utan används bara för att förbättra vår webbplats och presentera innehållet bättre så att besökarna hittar rätt. Denna besöksstatistik innehåller inga uppgifter om eller kopplingar till födelsenummer, personnamn, e-postadress eller annan personlig information.